Sunday, February 28, 2016

Bila Gigi Bayi Anda Tumbuh?

Assalamualaikum dan selamat pagi...
Saya yakin pasti ada ibu-ibu diluar sana yang bimbang tentang perkembangan bayi anda kan?
Lebih2 lagi bila tgk anak kawan anda dh pandai itu ini diusia sebaya bayi anda kan?

Jangan risau,setiap bayi berbeza perkembangannya. Pada saya, anak saya dah 3 org tetapi perkembangan mereka sangat BERBEZA... Dari mengiring,merangkak,tumbuh gigi, sampai la boleh berjalan, memang tak sama.

Meh saya nak cerita pengalaman saya sendiri membesarkan ketiga-tiga anak saya.

Anak Pertama:
Mengiring     : 2bulan lebih
Merangkak   : 5 bln
Duduk         : Tak ingat
Tumbuh Gigi: 6 bulan
Berjalan      : 11 bulan

Anak Kedua:
Mengiring     : 3 bulan
Merangkak   : 5 bulan
Duduk         : 6 bulan
Tumbuh Gigi: 8 bulan
Berjalan      : 1 tahun

Anak Ketiga:
Mengiring    : 4 bulan
Merangkak   : 6 bulan
Duduk         : 7 bulan
Tumbuh Gigi: 9 bulan setengah (updated)
Berjalan      : - (belum lagi di usia 9 bulan)

Nampak tak perbezaannya? Lain kan? So ibu2 janganlah bersedih anak lambat berjalan ke..anak lambat mengiring ke...setiap insan tak sama tahap perkembangannya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...